Onze Despues is een contest 41. Ze is gebouwd in 1987 in Medemblik Noord Holland bij de scheepswerf Conyplex. Het ontwerp is van Dick Zaal.
Zijn ontwerpen bevaren de internationale wateren al sinds de vroege zestiger jaren en hebben zeer goede zeileigenschappen. De polyster romp van onze Despues
is 12,50M lang en 3,85M breed. Daar het ontwerp is voorzien van een winged keel heeft zij slechts een diepgang van 1,80M. In combinatie met een kleine 14 ton
waterverplaatsing heeft ze een rustig en stabiel zeegedrag. De brandstoftank met een inhoud van 350L en een 750L watertank maken haar mede geschikt voor lange
zeereizen. De voortstuwing wordt verzorgd door een van indirecte koeling voorziene 62PK Volvo Penta diesel met een watergesmeerde rvs schroefas.
De noodzakelijke voorbereidingen voor de inwendige mens vinden plaats in een klein maar van alle gemakken - 3 pits gasstel met oven, koelkast en dubbele wasbak - voorziene kombuis.
De navigatiehoek biedt voldoende ruimte voor een zeekaart en alle navigatie-instrumenten zijn binnen handbereik hetzij direct dan wel via een wifi verbinding vanuit de kuip. Sprekende over de kuip,
vier tot zes personen kunnen hier ruim zitten. Alle apparatuur is onder handbereik en er is voldoende ruimte voor de roerganger. Geen nekkenbrekers zoals grootschoten en travellers. Een heerlijke
ruime kuip en voorzien van twee grote zelflozers waardoor een onverhoopt binnengekomen grote hoeveelheid water snel kan worden afgevoerd.
Ze heeft een klassiek teak interieur en op de meeste plaatsen een stahoogte van 1,98M. De banken zijn voorzien van slingerlatten waardoor ze bij nachtelijke
overtochten gebruikt kunnen worden als loodskooi maar leveren natuurlijk ook twee extra slaapplaatsen wanneer er zes of meer opvarenden zijn. De achterkajuit heeft
een groot bed van 1.90 x 2.00M en directe toegang tot een ruime natte cel. Ook in de voorpunt is een redelijk ruime slaapplaats met een eigen natte cel inclusief douche te vinden.
De Despues is sloepgetuigd waardoor zij een hoog zeilrendement heeft op alle koersen. De voorstag is voorzien van een profiel waarop twee genua´s kunnen worden gevoerd. Een extra wegneembare voorstag en
kotterstag bieden de mogelijkheid tot het voeren van een seperate fok en stormfok. Het grootzeil is verticaal doorgelat en biedt daardoor dezelfde eigenschappen als een conventioneel grootzeil.
Het relatief hoge vrijboord en de van een vaste buiskap voorziene centerkuip bieden een goede bescherming tegen de elementen.
Despues heeft een slanke spiegel waardoor het schip snel kan reageren op veranderingen van de roerstand en de stuurautomaat efficienter kan functioneren.
Buiten twee genua´s, een fok en een stormfok zijn
voor ruime en
voordewindse koersen zowel een halfwinder als een spinaker aan boord .
Conclusie: een heerlijk, veilig en van alle gemakken voorzien zeiljacht geschikt voor de door ons gewenste reizen
over onze mooie planeet. Zeilt u met ons mee? Lees ons blog en volg ons vanaf eind april via www.marinetraffic.com
<